Uudenmaan lihastautiyhdistys ry

Nylands Muskelhandikappförening rf

ALS ja elämä -hanke

”Vakavasta diagnoosista huolimatta, ei se elämä siihen päivään pysähdy”

lihastautiliittokuvanimilogo_pieni

Uudenmaan lihastautiyhdistys ry

Nylands Muskelhandikappförening rf

ALS ja elämä -hanke

Vakavasta diagnoosista huolimatta, ei se elämä siihen päivään pysähdy

Liikunta

Koska ALS vaikuttaa heikentävästi kaikkiin tahdonalaisiin lihaksiin, on erittäin tärkeää huolehtia säännöllisestä ja oikeanlaisesta liikeharjoittelusta toimintakyvyn ylläpitämiseksi. Sopivat liikkeet, liikuntamuodot ja määrät ovat yksilöllisiä. Fysioterapeutti on apuna sekä liikeharjoittelun toteuttamisessa, että oikeiden liikuntamuotojen ja toimintatapojen selvittämisessä.

Sairauden edetessä voi löytää uusia tapoja liikkua, tarvittaessa apuvälineiden avulla

Lihasheikkouden edetessä on hyvä miettiä uusia tapoja toteuttaa liikuntaa, tarvittaessa erilaisten apuvälineiden avulla. Liikuntaa voi toteuttaa fysioterapeutin ohjeistamilla harjoituksilla, joko avustettuna tai itsenäisesti. Liikunnan ilosta pääsee nauttimaan myös eri harrastusten parissa, kuten vesiliikunnassa, ratsastusterapiassa, pyörätuolitanssissa tai muissa pyörätuolin käyttäjille sovelletuissa liikuntamuodoissa. Sairaus etenee jokaisella yksilöllisesti, joten samat liikuntamuodot eivät sovi kaikille, mutta jokaiselle löytyy varmasti omaa hyvinvointia parantava tapa liikkeen ja liikeratojen ylläpitämiseksi.

Liike voi olla joko aktiivista tai passiivista, tavoitteena on liikeratojen ylläpito, lihaskireyksien ja kipujen helpottaminen, verenkierron parantaminen ja virheasentojen välttäminen. Mahdollisimman hyvä yleiskunto on myös tärkeä, mutta lihasten liiallista rasitusta tulee välttää. Liikkeiden toteuttamiseen vähäisilläkin lihasvoimilla on paljon apuvälineitä, esimerkkejä ja käyttäjien kokemuksia voit lukea täältä.

Fyysisen hyvinvoinnin lisäksi liikunta ja sen myötä tuleva sosiaalisuus lisäävät myös psyykkistä hyvinvointia ja elämäniloa. Etenevässä sairaudessa tilanne muuttuu koko ajan ja paras asiantuntija oman jaksamisen suhteen on kuntoutuja itse.

Tutustu erilaisiin liikkumista ja liikuntaa helpottaviin apuvälineihin sekä niiden käyttäjäkokemuksiin apuvälineosiossa.