Tutustumassa Länsimetroon

Länsimetroa on odotettu pitkään ja hartaasti. Uudenmaan lihastautiyhdistyksen hallituksen jäsen Fredrika Ilvonen sai mahdollisuuden käydä tutustumassa Länsimetron Lauttasaaren asemaan. Näin hän arvioi sitä esteettömyyden näkökulmasta:

”Sain tilaisuuden tutustua länsimetron Lauttasaareen asemaan ma 23.10. Tarkoituksenani oli kiinnittää huomiota aseman ja mahdollisesti aseman metrovaunujen saavutettavuus näkökohtiin.

Paikalla olivat Hannu Mikola Länsimetron suunnittelija, arkkitehti, Satu Linkola Viestintäjohtaja Länsimetro-projekti, Pirjo Tujula Projektinjohtaja, esteettömyysasiamies , Helsingin kaupunki, Kaupunkiympäristön toimiala, Anneli Iltanen HUN pj. Maire von Bell HKL, Tiedottaja. Itse edustin sähköpyörätuolilla liikkuvana lihastautiyhdistystä.

Tarkastelimme asemaa pääasiallisesti pyörätuolin käyttäjän, näkövammaisen ja kuulovammaisen näkökulmat silmälläpitäen. Kokonaisvaikutelmana siisti uutuuttaan kiiltävä ja valoisa asema joka vieläkin keskeneräisenä odottaa myös meidän tarkastelukierroksen jälkeen uusia muutostöitä ja vastarakennetun korjausta jotta mm. perustavaalaatua olevat esteettömyysnormit saavutettaisiin.

Ilahduttavia asioita olivat heti sisääntuloaulassa oleva hissin ns. liiketunnistimena toimiva hissin kutsu. Tämä liike tunnistin sijaitsi normaalin hissin kutsunapin alapuolella ja sopivalla korkeudella ja toimii hyvin jos jonkinverran liikkuvuutta käsissä. Molempiin painikkeisiin voi yltää.

Hissi itsessään on tilava, nostoraja 800kg, ja painettavat napit ovat noin 70cm korkeudella ja niihin on myös mahdollista yltää mikäli jonkin verran liikkuvuutta käsissä. Hissit ovat myös puhuvia. Hissejä on myös aina kaksi joka pisteessä. Uutta on myös hätäpoistumishissit jotka merkitty vihrein pyörätuolitunnunksin. Lipunmyynti-ja kortinmaksuautomaattia ei onnistu pyörätuolista käsin käyttämään koska siihen liittyvät toiminnot ovat liian korkealla ja vaativat molempien käsien hyvää hallintaa.

Kortinlukupääte on uudistunut ja sitä voi käyttää yhdellä kädellä. Päätteen korkeus asettuu 90-110cm:n korkeudelle, mihin kohtuudella yltää näyttämään kortin lukijaan. Mikäli matkustat Helsingissä ja olet ladannut matkakorttiin aikaa niin näytät vain kortin etkä joudu tekemään valintoja. Valintojen tekeminen kortinlukijalaitteessa vaatii enemmän ulottuvuutta koska on korkeammalla (110cm)

Laiturialueella ajoi useampi metro pysähtyen tyhjänä hetkeksi, avaamatta oviaan. Tässä olikin oiva tilaisuus mitata laiturien ja metrovaunujen taso-eroja sekä metron etäisyyttä laiturista. Ensinnäkin arkkitehdin suunnittelemat standardit ovat max 6cm laiturin ja vaunun väliin jäävä rako ja max 2 cm korkeuseroa laiturin ja vaunun välissä. Mittasimme useamman metrovaunun ja laiturin korkeuseron ja väliin jäävän raon ja tulokset olivat jopa 9cm väli ja 4cm korkeus. Toiseksi metrovaunuja on kolmea eri mallia. Vanhin, uudempi ja nyt liikenteeseen tuleva uusin jotka vanhinta myöden tulevat vielä liikennöimään vuosia. Valitettavasti on todettava että laitureiden ja metrovaunujen väliset korkeuserot ja väliin jäävä rako tulee tuottamaan suuria ongelmia ja estää itsenäisen liikkumisen metrolla.

Inva-wc:ssä teräs kiilsi ja wc tuoksui uutuuttaan. Oven ulkopuolella avauspainike johon yltää eikä jää avautuvan oven eteen sekä varattu ja vapaa valot. Sisään ajettaessa wc:n ovi sulkeutuu ja lukittuu itsestään. Oven sisäpuolella on avauspainike. Wc:n istuinrengas nousee ja laskee napista. Samoin wc:n huuhtelu napista painamalla. Pöntön molemmin puolin on tilaa esim. avustettaessa. Myös tukikahvat jossa wc paperirulla. Seinässä on hätäpainikkeet 70cm ja 25cm korkeudella maasta. Vapautuspainiketta ei oltu huomioitu. Tämä puute. Käsienpesuallas toimiva. Vesihanassa oleva käsien kuivain ei toiminut. Eikä vielä vedentulokaan.

Induktiosilmukan opastemerkki on hyvin pienellä merkittynä mutta niitä pisteitä on mm. aikataulunäyttöruutujen ja hissien luona. Näkövammaisten apuna pistekirjoituksella painikkeet, ohjausraidat, lattiakohokuvioinnit mitkä eivät ole standardien mukaiset ja siten eivät luo riittävää turvaa.”